Cover
Kijk terug
Foto's
Interview Aben & Slag
Interview Gehlen
Interview Timmermans
Interview XXL Traffic
Fijne zomer

Delen

Delen

Webinar Talkshow Donderdag 18 juni YouTube

Webinar talkshow

>> Kijk 'm hier terug

Foto's achter de schermen

>> Bekijk de compilatie

Interview voorzitter Ton Hendriks

>> Aben & Slag Advocaten

Ondernemersinterviews

>> Gehlen Zonwering, Timmermans Kantoor en Omgeving en XXL Traffic

Twan huys, yvonne paulussen, wim davidse en bert nelissen  schitteren in

Allereerste webinar talkshow 

Kijk terug 

Foto's

In de zorgspecial die we in april uitbrachten stak Konnekt’os-voorzitter Ton Hendriks alle ondernemers een hart onder de riem. Maar hoe gaat het met zijn eigen onderneming en hoe ziet hij de toekomst? “Het is de onmacht die maakt dat het lastig vooruit kijken is”, zei Ton in ons vorige magazine. Maar hij doet het wel, met een positieve blik.

Coronavrij

Het gaat goed met Aben & Slag Advocaten”, vertelt Ton. “Ook met onze medewerkers gaat het goed. Iedereen is, voor zover we weten, coronavrij gebleven.”

Thuiswerken

In de beginperiode hebben de medewerkers van het advocatenkantoor zoveel mogelijk vanuit huis gewerkt. Na Pinksteren kwamen steeds wat meer medewerkers naar kantoor. “De medewerkers van het secretariaat werken weer volledig op kantoor. De advocaten doen dat drie dagen per week. Op de andere twee dagen werken ze thuis”, zegt Ton. “De regering vraagt nog steeds om zoveel mogelijk vanuit huis te werken, maar wij gingen de onderlinge contacten echt missen”, vervolgt hij zijn verhaal. “Nu we elkaar een groot deel van de week op kantoor zien is écht contact weer mogelijk en kunnen we veel beter inhoudelijk over zaken overleggen. Er vinden ook weer besprekingen met klanten plaats op kantoor. Dat doen we uiteraard met inachtneming van de RIVM-richtlijnen. Wij hebben het idee dat de regering het thuiswerken met name blijft propageren om te voorkomen dat het openbaar vervoer overbelast raakt.”

Positief gestemd

“Ik ben positief gestemd over de toekomst van ons bedrijf. Ik zie nog niet dat zaken op korte termijn structureel gaan veranderen. Misschien het gedeeltelijk thuiswerken, bijvoorbeeld een dag in de week, dat zal wel blijven.”

Niet uitstellen

Over de vraag of hij tips of adviezen heeft voor de partners van Konnekt’os, hoeft Ton niet lang na te denken: “Ik zou ondernemers en andere werkgevers willen adviseren om moeilijke beslissingen betreffende je onderneming niet uit te stellen. Heb het daarover met andere ondernemers en je adviseurs. Dat kan je echt helpen.”


Tekst door Ageeth Koning
Website Aben & Slag Advocaten: www.abenslag.nl 

Bij Gehlen Zonwering gaat het goed. Het team is gezond en compleet. Het bedrijf heeft geluk gehad met het mooie voorjaar, want daardoor draait de particuliere verkoop extra goed. Aan de andere kant werken zij normaliter veel voor zorgcentra en daar kunnen ze nog steeds niet terecht, waardoor veel projecten ‘on hold’ staan. Gaston Gehlen vertelt hoe zijn bedrijf naar creatieve oplossingen zocht en die ook vond.

Nieuwe adviseurs opgeleid

Gehlen verkoopt allerlei producten om de zon buiten te houden. Aan het begin van de coronacrisis kreeg iedereen het advies om binnen te blijven én het was mooi weer. “Daardoor nam de particuliere vraag naar zonwering enorm toe”, vertelt Gaston. “Gelukkig kunnen we goed opschalen door het personeel dat normaal in deze tijd service verleent aan zorg gerelateerde instellingen, in te zetten bij de particulieren. Dat is niet de enige verandering in onze manier van werken. In het begin van de coronatijd hebben we gezorgd dat al het kantoorpersoneel een eigen kantoor kreeg en hebben we de monteurs goed geïnformeerd over hoe ze veilig kunnen werken in deze situatie. Ook hebben we gezorgd voor de nodige desinfectie- en schoonmaakmiddelen.”

Het bedrijf kan de vraag goed aan, maar Gaston merkt wel dat de adviseurs in de buitendienst met overvolle agenda’s lopen. “Dat proberen we op te vangen door de adviseurs te ondersteunen in de showroom. We hebben dus een aantal mensen binnen het bedrijf opgeleid om goede adviezen uit te brengen in onze eigen showroom.”

Creatief ondernemen

Naast zijn functie als directeur bij Gehlen Zonwering, runt Gaston ook een evenementenbedrijf. Hij moest zo’n 20 evenementen die op zijn lijstje stonden noodgedwongen doorstrepen. Maar Gaston is een creatieve ondernemer. “Dit was eigenlijk het jaar waarop ik me zou storten op buitenfestivals. Hiervoor heb ik namelijk alleen evenementen gedaan in poppodia en dergelijke. Ik denk wel dat het grote voordeel van deze tijd is dat de creativiteit van de ondernemer weer naar boven komt. Ook bij mij is dit gebeurd. Als eerste heb ik met twee compagnons, eveneens uit de evenementensector, ‘Aardbei Avenue Sittard’ opgericht: een drive thru vergelijkbaar met een McDrive, waar allerlei lekkere aardbeivariaties worden aangeboden, zoals aardbeienspiesjes met echte Rousseau-chocolade, verse Luikse wafels met Nutella of slagroom. En aardbeienmilkshakes natuurlijk. Daarnaast ga ik vanaf 26 juni op verschillende plekken in Limburg ‘Sit Down-festivals’ organiseren. Dit gaat plaatsvinden op grote terrassen; uiteraard houden we ons hierbij aan de richtlijnen van het RIVM. Op zaterdag 26 juni is de eerste editie in Limburg, op de Markt in Sittard.”

Positief en gedreven blijven

Op de vraag of hij binnenkort van een zomervakantie gaat genieten, antwoordt Gaston dat voor beide bedrijven de tijd nog heel onzeker is. “Daarom heb ik nog geen vakantie of vrije dagen gepland. Het is moeilijk om in deze tijd in de toekomst te kijken. Je weet nu nog niet wat het effect van de coronacrisis wordt op de economie. Daar moet ik wel rekening mee houden.” Maar hij ziet de toekomst wel zonnig tegemoet. “Dat doe ik altijd. En ik vind het erg belangrijk dat iedereen om me heen het óók zonnig blijft inzien. In mijn optiek is de grootste reden van elke crisis het gebrek aan vertrouwen van het volk en zeker van de media in onze economie. Als iedereen positief en gedreven blijft, dan komen we er snel met zijn allen bovenop.”

Alert en innovatief

Op de vraag of hij nog een advies heeft voor andere ondernemers, zegt Gaston: “Een belangrijk punt wat ik uit deze periode heb geleerd, is dat op het moment dat de zaken goed draaien je iets luier wordt en minder creatief. Ten tijde van crisis zet je alle zeilen bij en komt de creativiteit weer naar voren. Blijf vooral ook in de goede tijd alert en innovatief!”


Tekst door Ageeth Koning
Website: www.gehlen.nl 

Als je één van de oudste bedrijven bent in Roermond en Limburg en sinds 1903 het predicaat hofleverancier voert, dan mag je met recht trots zijn. Timmermans Kantoor en Omgeving begon in 1855 als drukkerij en kantoorhandel. Het bedrijf is uitgegroeid tot complete inrichter van omgevingen. Maar ook voor zitklachten of het snel leveren van kantoorbenodigdheden heeft zij het specialisme in huis. De broers Hein en Guido Timmermans zijn inmiddels de vijfde generatie in de zaak.

Nadenken over wat je wél kunt doen

Het gaat goed met alle vijftien medewerkers van Timmermans. Iedereen is gezond. Ook met het bedrijf gaat het goed. “Als je al 165 jaar bezig bent met het ontzorgen van bedrijven, zorginstellingen, scholen, gemeentes en provincie, dan ga je daar ook tijdens de coronacrisis gewoon mee door”, zegt Guido. Het werk lag niet stil, maar lag, zeker in de beginperiode op een lager pitje.” Hein vult aan: “Nadat we van de eerste schrik waren bekomen, zijn we gaan nadenken over wat we nog wél konden doen voor onze klanten in plaats van wat we niet konden doen. De ondernemersgeest en de fighting spirit kwamen weer boven. Veel mensen zijn door de oproep van de overheid ‘gedwongen’ om vanuit huis te werken. Dus hebben wij voor veel instellingen thuiswerkplekken gecreëerd: alles op huurbasis. Met zit-sta werkplekken en ergonomische bureaustoelen. Ook leverden wij laptops via ons dochterbedrijf Timmermans IT BV. Dit IT-bedrijf hebben wij vorig jaar verkocht aan Becs IT services BV in Weert. Een pro-actieve houding, een eerlijk advies en goede begeleiding van onze, vaak jarenlange, klanten zit in ons DNA en dat zijn onze relaties van ons gewend.”

Onderweg naar het nieuwe normaal

Veel werk aan de winkel dus, voor Timmermans Kantoor en Omgeving. Maar het was wel even wennen. “Wij zijn gewend om persoonlijk contact te hebben met onze klanten, dus voelde het als een afstandelijke periode”, zegt Hein. “Maar inmiddels zijn we weer onderweg naar ‘het nieuwe normaal’. Intensief klantcontact, goed advies, meedenken in oplossingen.” Guido: “Sommige dingen zijn al blijvend veranderd. De overheid heeft inmiddels een nieuwe NEN-norm gelanceerd. Daarin staat wat de wensen en eisen zijn voor de actuele gewijzigde situatie op kantoren. Denk daarbij aan afstanden tussen de werkplekken, de maatvoeringen van vergaderruimtes, ventilatie en dat soort zaken.” Bij ‘het nieuwe normaal’ horen ook nieuwe producten. In de webshop van Timmermans Kantoor en Omgeving kunnen klanten in de facilitaire productgroep een ruime keus maken uit handgels, mondkapjes, handschoenen, stickers en dergelijke. Daarnaast kan een advies op maat nu ook gaan over het COVID-19 proof maken van een werkomgeving. Bijvoorbeeld door een andere indeling, plexiglazen oplossingen of een aangepaste routing.

Positiviteit geeft energie

Hoe kijken de broers aan tegen de rest van het jaar? Zien zij nieuwe kansen? “De Nederlandse Bank heeft het over de grootste en diepste crisis in meer dan 100 jaar”, zegt Hein. “Maar wat hebben we aan die boodschap? We zullen er doorheen moeten en dat kun je doen door in een hoek te gaan zitten huilen en wachten totdat je failliet gaat, of kijken naar de mogelijkheden die er wel zijn en dat is onze koers.” Guido vult hem aan: “Lekker fanatiek er tegenaan gaan. Tegenslagen zullen er ongetwijfeld komen, maar met positieve dingen bezig zijn en met positieve mensen omgaan geeft energie.” Ze illustreren deze uitspraak met het verhaal van één van hun jonge verkopers. “Hij scoorde een mooi project dat samen met onze interieurstyliste was voorbereid. En als die order gegund wordt, dan geeft dat een kick voor iedereen. Dan wordt er aan een bel gerinkeld die we op kantoor hebben staan en dat wordt er even een kwartiertje koffie gedronken, en op vrijdagmiddag een biertje. Want let wel: je bedrijf is zo sterk als je zwakste schakel: op elke plek, of je nu de telefoon opneemt, op de administratie werkt, monteur of verkoper bent; iedereen telt mee.”

Blijf ondernemend

Op de vraag of ze nog tips hebben voor de partners van Konnekt’os, is het antwoord van Hein en Guido: “Doe iets extra’s voor je klant. Het maakt niet uit wat, want uiteindelijk betaalt die klant je salaris…. en niet alleen in coronatijd. Blijf gezond en blijf ondernemend!”

Foto: Hein en Guido staan in het midden en hebben allebei een lichtblauw overhemd aan. De foto is gemaakt vóór de coronacrisis.


Tekst door Ageeth Koning
Website: www.webshop.kantoorenomgeving.nl

XXL Traffic is een bedrijf dat beroepsmatige verkeersregelaars levert. De medewerkers bieden normaal gesproken vooral ondersteuning bij infrastructuurprojecten en zijn ook te vinden bij grote evenementen, zoals festivals. Maar wat is er nog normaal sinds het coronavirus zijn intrede deed? Directeur Edwin van Zoggel vertelt hoe zijn bedrijf medewerkers heeft ingezet op hele andere plaatsen dan gebruikelijk en hoe het ‘nieuwe normaal’ kansen biedt.

Werkzaamheden trekken weer aan

XXL Traffic is een belangrijke speler in de voorziening van verkeersregelingen en infra ondersteuning. Na twee moeizame maanden, trokken de werkzaamheden voor de verkeersregelaars vanaf mei gelukkig weer aan. “Het gaat goed met XXL Traffic”, zegt Edwin van Zoggel. “Ons team is compleet. We hebben één zieke medewerker gehad, maar die is inmiddels weer in goede gezondheid aan de slag.”

Alternatieve werkplekken

Normaliter werken de verkeersregelaars van XXL Traffic voornamelijk bij infra projecten. Daarnaast worden ze ingezet bij grote evenementen, zoals festivals. Edwin: “Door het coronavirus zijn er beduidend minder werkzaamheden in infra en de festivals zijn zelfs volledig afgelast. Maar gelukkig kwamen daar andere klussen voor in de plaats. Onze mensen zijn op heel wat verschillende plekken aan de slag geweest, bijvoorbeeld bij een bouwmarkt en een nertsenfokkerij. We hebben zelfs verkeersregelaars ingezet bij een aardbeien drive in.” Om de medewerkers van XXL Traffic op de alternatieve werkplekken te krijgen, moest het bedrijf wel de nodige creativiteit gebruiken. “Carpoolen gaat niet meer”, zegt Edwin. “Je kunt niet anderhalve meter afstand houden als je samen in één auto zit.”

Nieuwe kansen

Op 1 juni gingen de terrassen weer open, met anderhalve meter afstand als het ‘nieuwe normaal’. Voor XXL Traffic een kans om daar een graantje mee te pikken. Edwin: “We zien sinds de openstelling van de horeca dat de vraag naar verkeersregelaars juist daar toeneemt. Gemeentes zijn toleranter met uitbreiding van de terrassen, zodat deze meer capaciteit hebben. Vaak gaat dit gemoeid met verstoring van fiets- of voetpaden. Onze verkeersregelaars zorgen ervoor dat dit alles in goede banen wordt geleid en de veiligheid gegarandeerd wordt.”

Het positieve uit het negatieve halen

Hoe kijkt Edwin aan tegen de maanden die gaan komen? “Ik ben een optimist, dus ik zie de rest van het jaar met vertrouwen tegemoet”, antwoordt hij. “De infrawerkzaamheden die in het voorjaar zijn afgelast, moeten vaak voor het einde van het jaar alsnog worden uitgevoerd. Ik verwacht daarom dat we het dit najaar erg druk gaan krijgen. Maar dit alles valt of staat natuurlijk met de verdere ontwikkeling van het coronavirus.”

Tips

Heeft Edwin tips of adviezen voor andere werkgevers? “Bij ondernemen horen tegenslagen. De kunst is om de rust te bewaren en het positieve uit het negatieve te halen. Nooit opgeven, hoe moeilijk het soms ook kan zijn. Mijn ervaring is dat het uiteindelijk altijd goed komt!”


Tekst door Ageeth Koning


Fijne zomer!