Cover
Barbara van Heumen

Jos vd Akker

Paul vd Heijden

Delen

Delen

OVB Magazine verhalen van leden in tijden van corona

Barbara van Heumen van The Travel Club:

"Ik ben gewend altijd bezig te zijn, dat levert nu weleens piekermomenten op"

Jos van den Akker Glasvezeltechniek:

"Wij werken bij mensen in huis, dat is opletten"

"Blijf positief, samen komen we er wel uit"

Paul van der Heijden hoopt dat andere branches er ook weer bovenop komen

Paul van der Heijden - spierings vis

"Klanten komen toch graag naar de winkel" 

Hoe gaat het met je?

"Met mij persoonlijk en mijn gezin gaat het voor wat betreft onze gezondheid gelukkig goed. Ook in onze omgeving hebben we geen zieke mensen gelukkig. Het werk van mijn man en dat van mijn dochter – ze is  tandartsassistente -  gaat gewoon door. Mijn jongste dochter studeert aan Avans in Den Bosch en krijgt haar lessen digitaal, de tijd die ze over heeft werkt ze aan de counter bij Albert Heijn. Voor mij is dat anders. Ik werk vanuit huis en aangezien er veel minder werk is op dit moment is dat wel eens lastig. Ik ben gewend altijd bezig te zijn. Dus er komen, vooral de laatste weken, wel eens van die piekermomenten voorbij. Door dat piekeren heb ik wel eens momenten dat ik het even zwaar in zie en heb er ook echt slapeloze nachten van. Het is ook nogal wat dat ik mijn bedrijf dat ik in 7 jaar heb opgebouwd voor mijn ogen zie afbrokkelen. En de toekomst daarvan is nu nog steeds erg onzeker. Gelukkig heb ik eigenlijk altijd wel een hele positieve instelling. Dus ik weet mezelf, met hulp van mijn gezin, altijd wel weer op te peppen en door te gaan.

Hoe zorg je ervoor dat het werk toch door kan gaan?

“Mijn werk gaat wel door, maar veel minder. En dan niet met reizen samenstellen en reserveren, maar het annuleren ervan en het beantwoorden van de vele vragen die binnen komen over het wel of niet doorgaan van reizen, het wel of niet betalen van de restantbetaling en het uitgeven van vouchers. Wat ik nu vooral probeer is duidelijk te maken dat ik ook super leuke vakanties in Nederland verkoop. Denk aan een huisje op het strand of in de duinen of een reis per camper door Nederland. Dat zijn natuurlijk prachtige alternatieven, omdat het nu misschien even niet anders kan. En hopelijk gaan de grenzen in Europa snel weer open zodat ook ik ook weer hotels, woningen en campings in Europa kan verkopen.”

Heb je een boodschap voor andere ondernemers?

"Ga vooral door, heb geduld. Er komen weer betere tijden. Probeer positief te blijven en  blijf vooral gezond. Zodra het weer kan, op vakantie gaan: denk dan aan mij. Dat zou mijn bedrijf enorm helpen om er weer bovenop te komen.”

Over The Travel Club

Ik ben Zelfstandig Reis Ondernemer en aangesloten bij de franchiseketen The Travel Club. Mijn werkzaamheden bestaan uit het adviseren en natuurlijk reserveren van reizen voor klanten die op vakantie willen. De bestemming maakt niet uit. Ik boek veel reizen naar verre oorden, maar ook veel reizen in Europa. En ik ben gespecialiseerd in het verkopen van Cruises. Veel maatwerk reizen waarbij ik reizen naar wens samenstel, dat kan in Europa zijn maar ook ver daar buiten. Wat veel mensen niet weten is dat ik ook pakketreizen verkoop, zoals van bijvoorbeeld TUI, Corendon en bijvoorbeeld FOX reizen. Als voordeel hiervan is dan dat ik het enige aanspreekpunt ben. Gebleken is nu, zeker in deze Corona periode, dat dat toch wel erg fijn is. Klanten hoeven bij mij alleen hun vraag neer te leggen en ik kom met de antwoorden. Dat is gewoon veel persoonlijker dan dat je zelf online een reis boekt.

 

Hoe gaat het met jullie?

“Het gaat goed. Ondanks de crisis hebben we het erg druk. Gelukkig mochten we doorgaan met onze werkzaamheden. De impact is daardoor minimaal gebleven. Tot nu hebben we één zieke medewerker gehad die inmiddels weer aan het werk is.”

 

Welke maatregelen heb je moeten treffen?

“Doordat we glasvezel aanleggen bij mensen thuis, komen we dus echt bij ze binnen. Daardoor is het behoorlijk opletten. Daarom hebben we allerlei voorzorgsmaatregelen getroffen. Dus als een bewoner liever niet heeft dat we bij ‘m binnen komen, dan maken we een nieuwe afspraak. Houden bewoners zichzelf niet aan de regels van het RIVM, dan hoeven ze het werk van ons niet uit te voeren. Zo beschermen we onze eigen medewerkers. Die veiligheid vinden we belangrijk en staat echt voorop. Altijd al, maar nu natuurlijk extra. Dus gebruiken onze medewerkers mondkopjes en hebben ze altijd alcohol en doekjes bij om te ontsmetten.”

 

Heb je nog een boodschap voor andere ondernemers?

“We hopen dat iedereen goed door deze tijd heen komt, zonder al teveel tegenslagen. Houd je als werkgever aan de maatregelen en zorg dat je veiligheid kunt bieden voor iedereen met wie je werkt. Deel dat ook goed met je werknemers. En natuurlijk – het allerbelangrijke  – wensen wij iedereen veel gezondheid toe.”

Over Jos van den Akker Glasvezeltechniek

Wij zijn Jos van den Akker Glasvezeltechniek en sluiten glasvezelkabels aan bij mensen thuis. Dat doen we met dertien medewerkers, waarvan er vier  storingsmonteurs zijn. 

Hoe gaat het met je?

“Iedereen om ons heen is gelukkig gezond en daarom gaat het ook goed. Natuurlijk hebben we met het bedrijf wel wat last gehad van de coronacrisis, maar dat was vooral aan het begin. Toen het buitenseizoen van start ging, was het niet zo druk als normaal het geval is. Dat heeft maar even geduurd, want al snel wisten onze klanten de weg naar onze winkel weer te vinden. En nu, nu hebben we het ontzettend druk. Met werk in de winkel, maar ook daarbuiten. Aanleg van vijvers en deze week heb ik bijvoorbeeld al drie aanvragen gekregen voor de aanleg van buitenzwembaden. Onze nieuwe tak. Klanten die liever niet naar de winkel komen, bestellen hun producten via de webshop die gekoppeld is aan onze winkelvoorraad. Zo weten klanten ook wanneer ze het thuis kunnen verwachten. “

 

Wat voor maatregelen heb je moeten treffen?

“We zorgen voor een looproute op de vloer vanaf de ingang. Bij de kassa hebben we met behulp van strepen vlakken gemaakt zodat iedereen ook echt 1,5 meter afstand houdt. Ik vind het belangrijk dat iedereen die afstand houdt en ook hun handen kunnen desinfecteren als ze dat willen. De meeste klanten komen toch het liefst zelf naar de winkel om hun spullen uit te zoeken.”

 

Heb je een boodschap voor andere ondernemers?

“Blijf positief, samen komen we er wel uit. Ik hoop dat straks ook andere branches er weer bovenop komen. Ook werk ik inmiddels met plezier samen met enkele leden van OVB. Fijn is dat!”

 

Over Spierings Vis

Als twee vaste collega’s kregen wij – Paul en Nick – in 2018 de kans om het familiebedrijf Spierings Vijver - en Aquarium speciaalzaak over te nemen. Sindsdien runnen wij samen met onze vast medewerker Peter, twee parttime medewerkers en vaak ook nog een stagiair de winkel aan de Parallelweg 7B in Oss. Wij verkopen alles op gebied van vijvers en aquaria. Regelmatig zijn we op locatie aan het werk voor het plaatsen van vijvers en zwembaden of het onderhoud daarvan.