Cover
WSP kansen
Toverland
WSP coronacalculator
Area

Delen

Delen

Digitaal magazine April 2020

Tips & trics van het WSP

"Kansen creëren in crisistijd"

Welke steun kan ik krijgen?

Bereken het met de coronacalculator

Tamara Thijssen van Toverland:

"Als we nu toch konden toveren..."

Jan van Vucht is bestuurder van area

"De wereld na corona, daar denken we over na"

‘Never waste a good crisis’. Een uitspraak die Winston Churchill aan het einde van de Tweede Wereldoorlog deed. Een gewaagde uitspraak, maar wel eentje met een kern van waarheid. Want óók (en misschien wel juist) in crisistijd liggen er kansen. In deze blog geven we u vijf tips voor het denken in oplossingen in crisistijd.

1. Investeer in uw medewerkers

Werkt uw personeel (grotendeels) thuis? Dat is niet alleen voor hen enorm wennen – maar ook voor u. Want hoe onderhoudt u contact met uw medewerkers? Hoe zorgt u dat ze gemotiveerd zijn en blijven? Het binden en boeien van uw medewerkers is belangrijker dan ooit. De crisis is een mooi moment om hier eens extra aandacht aan te besteden. Vorige week deelden we al een blog met handige tips over dit onderwerp, doe er uw voordeel mee!

2. Wissel uw personeel uit

Het ene bedrijf heeft vanwege de coronacrisis personeel beschikbaar, maar het andere komt juist medewerkers tekort. Zo is er veel vraag naar werknemers in de levensmiddelenbranche, terwijl er in de horeca juist veel mensen thuis zitten. Tijdelijke uitwisseling van personele krachten biedt dan uitkomst. Heeft u een tekort of juist een overschot aan werknemers? Kijk dan eens op platformen als FlexExchange en NLMobiliseert. Hier worden bedrijven met onder- en overcapaciteit aan elkaar gekoppeld.

3. Gooi het over een andere boeg

Veel bedrijven bieden hun producten via andere kanalen aan. Zo zijn restaurants ineens ook bezorgers en bieden poppodia online optredens aan. Er zijn ook bedrijven die hun hele businessmodel omgooien. Bijvoorbeeld kledingfabrieken die nu mondkapjes maken, of parfumhuizen die desinfecterende handgel ontwikkelen. Zijn er voor u ook mogelijkheden om het over een andere boeg te gooien? Dit is bij uitstek een moment om daar eens goed over na te denken. Kunt u wel wat inspiratie gebruiken? Luister dan naar de podcast ‘The Switch’. Hier gaat Etienne Verhoef iedere dag in gesprek met ondernemers die – door de coronacrisis – hun bedrijf opnieuw hebben uitgevonden.

4. Gebruik de tijd voor ontwikkeling

Tijd over? Dan kunt u deze tijd ook perfect gebruiken voor persoonlijke en zakelijke ontwikkeling. Van uzelf én van uw medewerkers. Misschien zijn sommige medewerkers al eens begonnen met een cursus of opleiding. Stimuleer hen deze weer op te pakken en maak een studieplan. Ook staat het internet vol met interessante webinars en online leertools. Misschien wilde u zelf al wel heel erg lang een nieuwe taal leren? Een perfect moment om daar de tijd voor te nemen.

5. Denk na over de toekomst

Ook al zitten we er nu nog middenin en is het misschien moeilijk om al vooruit te denken, we raden u aan om dit toch al voorzichtig te doen. U kunt dit ook samen met uw medewerkers doen. Daag ze uit voor een brainstorm over de toekomst. Hoe zien jullie de komende maanden voor jullie? Hoe kunnen jullie de klant op een andere manier vinden? Welke verandering is nodig? En wat willen medewerkers in de toekomst nog graag bereiken? Zo’n brainstorm is direct een mooie manier om uw medewerkers te blijven betrekken.

Kijk voor meer informatie op de website van het WSP: wspnoordoostbrabant.nl

Hoe gaat het met jullie?

“Het is wel vreemd. Normaal zijn dit de weken waarin we vele aanvragen voor bedrijfsevenementen op ons park per week hebben en nu geen. Het is ook de periode dat we veel bedrijven benaderen of ze nog wat in de planning hebben en ook dit is nu niet gepast. In plaats daarvan zijn we nu bezig de geboekte evenementen te verplaatsen en druk met zaken oppakken waar we anders geen tijd voor hadden. De meesten werken vanuit huis en hebben contact via video-calls of telefoon. En af en toe komen we op het park om feeling te houden, maar dat is minimaal. En natuurlijk ook een hele rare gewaarwording. Helemaal geen gasten is echt heel vreemd en vooral pijnlijk. Als we nu toch konden toveren…..”

 

Hoe hebben jullie afgelopen week beleefd?

“Heftig en leerzaam tegelijk. Je beseft ook pas hoe fijn het is om samen met collega’s op een werkplek te werken. Ik merk ook dat we heel oplossingsgericht denken en werken." Bekijk hier het filmpje waar DJ La Fuente het SLAM! Quarantaine Festival aftrapt in Toverland. 

 

Welke maatregelen hebben jullie moeten treffen?

“We hebben het park moeten sluiten. Dat heeft heel veel impact. Net zoals het annuleren of verplaatsen van de events. Ik vind het heel heftig allemaal. Alle kantoormedewerkers werken natuurlijk vanuit huis.”

 

Hoe houd je contact met je achterban?

“We proberen elkaar echt te steunen, een hart onder de riem te steken. Via de mail, telefoon of met videoboodschappen. Bij alle medewerkers, maar ook naar de directie (Tamara is Manager Sales Business & Events, red). Want zij staan ook voor heftige en moeilijke keuzes en tijden.”

 

Zijn er tips die je andere werkgevers mee wilt geven?

“Geven en nemen in goede en slechte tijden en zoals we hier altijd zeggen: ‘Believe in your own Magic’. Succes allemaal en vooral voor iedereen een goede gezondheid gewenst!”


Foto v.l.n.r.: Tamara Thijssen, Iris Moeskops, Miriam Derickx, Vicky Simons en Jeanine Theeuwen vormen samen het team Sales Business & Events.

De overheid heeft vanwege de coronacrisis een flink aantal steunmaatregelen voor ondernemers geïntroduceerd. Dat is natuurlijk erg fijn, maar soms ook overweldigend. We kunnen ons voorstellen dat u door de bomen het bos niet meer ziet. Precies om die reden heeft MKB-Nederland in samenwerking met VNO-NCW een nieuw corona-instrument geïntroduceerd. Hiermee krijgen ondernemers meer inzicht in de diverse steunmaatregelen en of deze op hen van toepassing zijn.

Steunmaatregelen op een rij

De coronacalculator zet alle steunmaatregelen eenvoudig op een rij. Ondernemers krijgen snel inzicht in welke regelingen op hen van toepassing zijn en een indicatie van tegemoetkomingen, kredietmogelijkheden en belastinguitstel. Er is een directe link naar relevante aanvraagformulieren en er wordt antwoord gegeven op veel gestelde vragen. Daarnaast wordt er een indicatie gegeven van de persoonlijke liquiditeitspositie de komende periode, gebaseerd op de eigen bedrijfsgegevens.

Hoe werkt het?

De tool is inmiddels live, u vindt ‘m op www.coronacalculator.nl. Het maken van de berekening is heel simpel: u hoeft alleen uw KvK nummer in te vullen en aan te geven of u wel of geen personeel in dienst heeft. Vervolgens rolt er een overzicht uit waarin u ziet op welke tegemoetkomingen u recht heeft, welke betalingen aan de overheid u uit kunt stellen en waar u eventueel krediet aan kunt vragen.

Bron: nieuwsbrief WSP

Na weken van improvisatie en communicatie is er eindelijk weer wat regelmaat bij Area. Iedereen heeft z’n draai gevonden en de zaak loopt redelijk door. De woningcorporatie van Uden en Meierijstad houdt zich op dit moment bezig met hoe de maatschappij er na Corona uitziet. “Dat willen we vertalen naar een aantal scenario’s”, licht Jan van Vucht toe. “We denken dat er écht wat gaat veranderen, alleen weten we nog niet precies welke kant het opgaat.”


Meedenken

“Het zou fijn als andere werkgevers hierin mee willen denken of soortgelijke initiatieven bundelen”, roept de directeur-bestuurder op. “Zodat we er straks samen beter uitkomen.” Op de noodzakelijke veranderingen die er binnen Area zijn doorgevoerd wordt opvallend goed ingespeeld door zowel de medewerkers als de bewoners. “Om te beginnen het thuiswerken. We hebben flink wat energie gestoken in het faciliteren daarvan. Tot en met de geleende stoel van kantoor”, lacht Jan. Hij is zichtbaar opgelucht dat daardoor het werk door kan gaan. “Wat is dat digitaal vergaderen toch een uitkomst. En vaak nog efficiënter dan traditioneel vergaderen.”

Zorg

Naast de zorg voor de 85 medewerkers bekommert Area zich om de bewoners van hun 8.000 (!) woningen in de regio Uden en Veghel. “Nu de dienstverlening noodgedwongen fors is teruggedraaid, beperkt onze service zich voornamelijk tot spoedklussen en bouwwerkzaamheden buitenshuis en in leegstaande woningen. Met verhuizen gaan we ook door, al merken we dat er minder aanvragen daarvoor binnenkomen. Fysiek contact is er gewoon een stuk minder. Daarom bellen we onze bewoners proactief om te vragen hoe het met ze gaat. Ook zijn we een actie gestart om mensen zonder e-mailadres te bellen. Dat zijn vaak ouderen en die hebben het zwaar. Net zoals huurders met een beperking.  Ze snappen niet altijd waarom ze geen dagbesteding krijgen of geen bezoek mogen ontvangen. Zelf bel ik ook mee en de reacties zijn vaak hartverwarmend. We merken gelukkig dat de meeste bewoners het thuis goed geregeld hebben.”

Over Area

Area wil dat mensen goed kunnen wonen in bedrijvige steden, levendige dorpen en prettige wijken. Een woonomgeving waar het veilig voelt, in een buurt waar bewoners oog hebben voor elkaar. Samen laten zij wonen leven. Area baseert haar denk- en werkwijze op de kernwaarden hartelijk, verbindend en uitdagend.