Cover
Voorwoord
Beachclub Degreez
Blog Henriëtte Maas
Blog Peter van Heeswijk
HEFGRA
Wonen Limburg
Toverland

Delen

Delen

Limburgse werkgevers over corona Founders en partners vertellen hun verhaal

"De spirit houden we erin"

Beachclub Degreez over zzp'ers en oproepkrachten

Blogs Westrom & Risse

Henriëtte Maas en Peter van Heeswijk

Paul Frijns van HEFGRA:

"Met de voucher kan het tóch doorgaan"

Ger Verstegen van Wonen Limburg

"Geef aandacht"

werkgevers over Corona

Toverland: “Saame maake veer ut versjil”

En toen was daar ineens corona

Wat bevinden we ons in een bizarre tijd. Liever hadden we u hier geïnspireerd over de aankomende evenementen en alles wat we dit voorjaar op de planning hadden staan. En toen was daar ineens corona. Wat eerst nog een ver-van-onze-bed-show leek, bleek ons al snel in de greep te hebben. Wat een impact. Voor iedereen die met het virus is besmet en alle geliefden om hen heen. Voor de zorgmedewerkers die zich dag en nacht inzetten. Respect! Ook bedrijven worden keihard getroffen. Noodgedwongen moeten zij het werk neerleggen of op een andere manier inrichten. Met alle gevolgen van dien. Iedereen probeert er ondanks alles toch het beste van te maken, zo blijkt uit de verhalen van de werkgevers in dit magazine. We delen ze graag met u. Hopelijk heeft u er wat aan. 

We wensen u succes om alles de komende tijd in goede banen te leiden. En bovenal alle gezondheid.

Bestuur Konnekt'os

Hoe gaat het met jullie?
Ook wij zijn natuurlijk “getroffen” door het coronavirus. Met ons persoonlijk gaat het gelukkig goed en hebben we in onze naaste omgeving (nog) geen ziektegevallen geconstateerd. De events liggen bij ons volledig stil, zoals het er nu naar uit ziet tot minimaal 1 juni. Een behoorlijke tegenslag, waar we nu alles aan proberen te doen om deze weer zo snel mogelijk te boven te komen, zodra het weer mag natuurlijk.

Hoe hebben jullie de afgelopen weken beleefd?
“Het is beangstigend. Niemand weet hoelang de nasleep zal duren en nog nooit is iedereen zo bewust met de neus op de feiten gedrukt. Waar draait het eigenlijk om in het leven? En wat als al je sociale contacten en je dagelijkse routine ontnomen wordt? Bij ons is meer dan eens duidelijk geworden dat we in een heel leuke branche werken en dat we tijdens onze events eigenlijk alleen maar lachende en ontspannen mensen om ons heen hebben. En dat we van die mensen zelf ook heel blij worden! Dus dat we dit heel snel weer willen oppakken. Maar de afgelopen weken waren onwetend. Van de één op de andere dag moest alles dicht! En hoe lang het allemaal gaat duren, dat weet niemand. Waar zijn we aan toe? Wat mag wel, wat mag niet? Maatregelen tot 6 april. Een week later worden de maatregelen al aangesterkt en verlengd tot 1 juni! Dat is 2 maanden langer! Dat is nogal een tijd. We houden nauwlettend in de gaten hoe de situatie in China vordert. We maken de inschatting dat zo’n soort verloop zich ook hier in Europa zal voordoen. Oef, dan hebben we nog wel even te gaan en zijn die 2 maanden dus best wel reëel!

 

                  “Waarom er dan juist wc papier ingeslagen wordt, is ons nog steeds            een raadsel. Maar dat het iets met de mensheid doet, is duidelijk.”

 

We krijgen meteen na iedere persconferentie van de regering verontrustende telefoontjes van gasten die in deze periode een event bij ons gepland hebben. Kan het wel doorgaan? Moeten we het verschuiven? Welke regels gelden voor jullie? Kan ons event dat in juni of juli gepland staat wél doorgaan? Onzekerheden waar op dit moment niemand antwoord op heeft. We proberen zo goed en zo kwaad als het kan iedereen gerust te stellen en de mogelijkheden te bespreken. Maar wanneer we precies weer kunnen gaan draaien en alles doorgang kan vinden, dat is nog voor iedereen gissen.”

 

Welke maatregelen hebben jullie moeten treffen?
“We waren juist bezig om alles zo goed mogelijk klaar te hebben voor ons seizoen dat in april van start zou gaan. De agenda van april en zeker die van mei stond al behoorlijk vol met events. Helaas hebben we al deze events (bruiloften, meetings, personeelsfeesten, scholengala, vrijgezellenfeesten, trainingsdagen voor eigen personeel, gewoon echt alles wat bij ons gepland stond), moeten schrappen. We doen nu ons uiterste best om het te kunnen verzetten naar een later tijdstip. Dit moet uiteraard ook maar net lukken met zowel onze planning als de agenda van de gast. Gelukkig realiseert wel bijna iedereen dat dit echt overmacht is en dat we er van beide kanten het beste van willen maken.”  

 

Hoe zorg je dat het werk ondanks alles toch doorgaat?  
Helaas hebben wij op dit moment geen inkomsten, waar we uiteraard niet op gerekend hadden. Dit heeft ons wel doen besluiten om een aantal werkzaamheden en bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe ‘attracties’ uit te stellen tot een later stadium. Wel proberen we met onze vaste medewerkers zoveel mogelijk de schouders eronder te zetten en de taken op te pakken die normaal gesproken wel eens blijven liggen, zoals bijvoorbeeld het archief opruimen en facilitaire klussen. We streven ernaar om volledig klaar te zijn, dat, zodra het weer mag, we gelijk uit de startblokken kunnen schieten. Dus dat zowel alles in orde is, maar dat we ook een volle agenda hebben staan zodat we weer kúnnen knallen!
De werkzaamheden die extra kosten met zich meebrengen, zullen voor nu geen doorgang vinden. Dit heeft helaas tot gevolg dat wij onze oproepkrachten en ZZP’ers geen werk meer kunnen bieden. Gelukkig hebben zij ook begrip voor deze situatie en zit er helaas niks anders op.”

 

Hoe houd je contact met je achterban?
“Wekelijks sturen we naar al onze medewerkers een nieuwsbrief rond met alle nieuwtjes, veranderingen en aandachtspunten. Normaal gebeurt dat één keer per maand. Uiteraard is het hele Corona gebeuren in de laatste nieuwsbrieven meegenomen en hebben we uitgelegd welke consequenties dit voor ons als bedrijf heeft en dus uiteindelijk ook voor onze oproepkrachten. Daarnaast hebben we een groepsapp waar nieuwtjes gedeeld kunnen worden en waar ook regelmatig op gepost wordt. Overigens zijn dit in deze tijd net zoveel minder leuke als leuke berichten/gebbetjes. Zo proberen we toch de spirit erin te houden.”

 

Wil je andere werkgevers nog wat meegeven?
Tsja, de meeste ondernemers zullen het ook wel zoveel mogelijk al gedaan hebben. Maar misschien: spreid je omzet. We hebben in onze branche door de jaren heen - we bestaan al 30 jaar -  al veel zien gebeuren. Wij wedden niet op één paard. Naast de Eventlocatie Beachclub Degreez hebben wij ook Organice Event Creators, Fun Beach Group Events (voor bedrijfsuitjes, teambuilding, personeelsfeesten, e.d.) en Fun Beach het strand. We hebben dus vier takken met elk andere doelgroepen en dus ook omzetgroepen waar we op steunen. Onze hoop in deze tijd is dat vanaf juni er toch nog wel voldoende inkomsten vanuit het strand zullen komen. Mochten de andere 3 takken het dan nog moeilijk hebben, dan hebben we nog het strand dat hopelijk de klap kan opvangen.”



Ik had niet gedacht dat mijn vorige blog zo snel actueel zou zijn. Een week geleden schreef ik dat het goed is om reactief te zijn; om mee te bewegen en te reageren op wat er is. Zeker als het gaat om onze medewerkers. Reactief is positief, waren mijn woorden. Niet voor onze medewerkers beslissen wat ze nodig hebben, maar de regie bij hen zelf leggen en ondersteuning bieden als ze daarom vragen. De afgelopen dagen dwong het coronavirus ons om continu alert te blijven, om alle aandacht te houden voor de gezondheid en het welzijn van onze mensen. Om mee te bewegen met wat er in deze onwerkelijke periode speelt. 

Toch moesten we deze week helaas de regie overnemen van onze medewerkers. En dat is een heel raar gevoel. Het corona-crisisteam van Westrom besloot om bepaalde medewerkers, onze risicogroep met een verlaagde weerstand, naar huis te sturen. Daar was bij sommige mensen dwang voor nodig. Ik heb medewerkers zien huilen; zo bang om in een sociaal isolement te komen. Dezelfde emoties “Ik naar huis, waarom? Ik ben toch niet ziek?” spelen ook bij onze inleners, want de regels gelden voor al onze medewerkers, ook diegenen die gedetacheerd zijn. Wij hebben zo’n belangrijke sociale functie. Mensen kunnen op het werk hun zorgen van zich af praten. Samen even lachen, elkaar tot steun zijn. Samen de handen uit de mouwen steken om ons mooie bedrijf draaiende te houden. Wij kunnen nog open blijven en nemen uiteraard alle voorzorgsmaatregelen zoals anderhalve meter afstand houden en goed je handen wassen. We hebben ons bedrijfsrestaurant anders ingericht, zodat er nu maximaal 90 mensen tegelijk kunnen zitten – mét de noodzakelijke tussenruimte – en we betalen er contactloos. In de praktijk zijn er overigens hooguit 40 mensen tegelijk in de kantine, omdat we ook de pauzes gespreid hebben. 

In onze productiehallen en kantoren is het, net als op straat, een stuk leger dan normaal. De sfeer is rustig en goed. Het coronavirus heeft de hele wereld in z’n greep en slaat Westrom natuurlijk niet over. Wij blijven reactief en bewegen mee in de maatregelen die deze tijd van ons eist. Om met Mark Rutte te spreken: “Samen komen we deze moeilijke periode te boven.” De bereidheid van mensen in Nederland om elkaar te helpen maakt me positief. Heel veel Westrom-collega’s blijven ook positief, menigeen heeft met de eigen gezondheid al heel veel voor de kiezen gekregen. Ik kies ervoor om positief te blijven, jij ook?


Het is dinsdag 17 maart. Rond 7 uur 's morgens stap ik uit mijn auto in Weert aan de Risseweg. Ik groet Jan, onze portier. die teruggroet in het voor mij vertrouwde Brabants. “Tis rustig", zegt Jan en ik besef dat deze woorden een andere lading hebben dan anders. Gisteren hebben we besloten dat we de fabriek sluiten omdat het niet langer verantwoord is. Het Coronavirus is te gevaarlijk om onze mensen aan bloot te stellen.

Als ik door de lege fabriekshallen loop met een kopje koffie, grijpt het me aan. Ik mis onze mensen, de bedrijvigheid. De Risse is meer dan alleen een plek waar je werkt en waar je leert. Het is ook voor onze mensen de plek waar we samen komen, werken aan contacten, samen zijn.

Ik vraag me af: hebben we er goed aan gedaan om te sluiten? Was er een andere oplossing? Tegelijkertijd besef ik dat we te veel niet weten over het virus en dat het risico te groot is. We konden geen ander besluit nemen. Dit neemt niet weg dat het voor onze mensen niet fijn is om thuis te zitten. Wat mij betreft gaan we er alles aan doen om er voor elkaar te zijn en elkaar te ondersteunen in deze periode. Dit is onze opdracht voor de komende weken……


Bij het opleidingscentrum voor veiligheid en brandpreventie HEFGRA staat de wereld op z’n kop. Eigenaar Paul Frijns: “We zitten in een achtbaan vol emoties. Alle acute veranderingen en aanpassingen houden ons flink bezig. Tegelijk is er natuurlijk de zorg voor onze medewerkers, waarvan er één momenteel preventief thuiszit met milde klachten. Deze collega valt ook nog eens in de risicogroep.


Maatregelen
De maatregelen die we hebben moeten nemen variëren van het sluiten van onze opleidingslocatie, maar ook informatie speelt een belangrijke rol. Zo beschrijven we stap voor stap hoe onze medewerkers om moeten gaan met hygiëne: desinfecteren van het gebouw, post niet persoonlijk aannemen, dat soort dingen. Al raden we ze nog eerder aan om gewoon thuis te werken.  Aan de enkele gast die er nog komt, vragen we om op het raam te kloppen of – nog liever – te bellen naar ons nummer. Bovendien mag er maar één persoon naar binnen en moeten ze minimaal 2 meter afstand houden. Bij de ingang liggen wegwerphandschoenen die ze kunnen dragen.”

Vouchers
Om zijn klanten tegemoet te komen en het werk toch door te laten gaan, hebben Paul en zijn team zogenoemde doorplanvouchers in het leven geroepen. “Al onze opleidingen kunnen nu natuurlijk niet doorgaan. Met deze voucher kun je een gewenste opleiding splitsen. Het voordeel is dat je in deze mogelijk rustigere periode alvast je theorie zou kunnen doorlopen. Als de maatregelen straks versoepelen, dan hoef je alleen nog maar terug te komen voor het praktijkdeel van de opleiding. En zo heb je straks in de waarschijnlijk drukkere tijd maar een halve tijdsbelasting.”

Helpen?
“Wat ik graag nog tegen andere werkgevers zou willen zeggen: blijf rustig. We zullen samen door deze periode heen moeten komen. Laten we daar het beste van maken. En ik zou ze natuurlijk willen vragen om opleidingen bij ons te volgen. Voor zichzelf of voor hun medewerkers.  We kunnen het enorm goed gebruiken. En ze kunnen dus nu al starten met de e-module theorie. “


Hoe gaat het met jullie?
“Uiteraard zijn wij net als alle andere bedrijven en mensen in de samenleving ook getroffen door de gevolgen van de Coronacrisis. Omdat we er ook in deze moeilijke tijden voor huurders en woningzoekenden willen zijn, hebben we onze dienstverlening afgestemd op de maatregelen en richtlijnen die door de overheid en RIVM genomen zijn.
Er wordt veel vanuit thuis gewerkt. Dat konden al heel veel mensen en we hebben het  voor een nog grotere groep medewerkers mogelijk gemaakt.
Op onze buurtwinkels ontvangen we geen bezoek meer, maar onze medewerkers werken er nog wel en zijn met aangepaste procedures bezig om ervoor te zorgen dat opzeggingen en nieuwe verhuringen verwerkt kunnen worden. Ook blijven onze medewerkers in de wijk actief; natuurlijk op gepaste afstand van bewoners. En de bedrijven waar wij mee samenwerken passen hun dienstverlening aan overeenkomstig de richtlijnen. Waar mogelijk gaan reparaties en onderhoud door, mits de bewoner dat wil natuurlijk.”


Hoe hebben jullie afgelopen weken beleefd?
“We hebben de afgelopen periode beleefd als een fenomeen dat zich in het begin ver in China afspeelde, maar al snel duidelijk werd dat het heel erg dichtbij kwam en dat dit vroeg om een passende reactie. Elke dag is er bij ons een team van medewerkers bezig om in te spelen op de laatste ontwikkelingen. Deze situatie vraagt om een grote flexibiliteit van medewerkers om toch de dienstverlening aan onze huurders tot op zekere hoogte te kunnen blijven bieden.”

 

Op LinkedIn vertelde je hoe indrukwekkend je het vindt hoe sterk verbondenheid kan worden en welke mooie dingen er gebeuren. Kun je dat uitleggen?
“Je ziet deze voorbeelden in de maatschappij, waarbij bijvoorbeeld de enorme waardering wordt uitgesproken voor beroepen die in de frontlinie staan. Een ander voorbeeld is dat bewoners bereid zijn om elkaar te helpen. In Weert is er bijvoorbeeld een soort meldpunt geopend waar mensen hun hulpvraag kunnen stellen en er zijn ruim 1100 vrijwilligers die aangegeven hebben om hier een helpende hand te willen bieden. Ook bij Wonen Limburg zie je dit. Omdat de bezetting vanwege de richtlijnen wat krap kan worden hebben collega's, die nu wat minder werkaanbod hebben, aangeboden om in te springen. We hebben zelfs een soort Marktplaats op ons Intranet, waar "klussen" en leefbaarheidsinitiatieven aangeboden worden en waar medewerkers op kunnen reageren. Zoals het spontaan bellen van oudere bewoners om te vragen hoe het met ze gaat. Een andere bijkomstigheid is dat je op een andere manier na gaat denken over je werk. Het levert misschien ook wel simpelere oplossingen op voor zaken die je nu anders moet gaan doen. Nog een voorbeeld is dat een medewerker een mooie poster heeft ontworpen die we nu allemaal voor het raam gaan hangen (bekijk ‘m op de volgende pagina).”

 

Hoe houd je contact met alle mensen die belangrijk zijn voor Wonen Limburg? 
“Natuurlijk gaan de overleggen op de manier zoals we die gewend waren niet meer door. Er wordt heel veel telefonisch overlegd en uiteraard ook via andere middelen zoals Skype. We hechten er veel waarde aan de contacten te blijven onderhouden, juist in deze tijd.”

 

Hoe zorg je dat alle medewerkers zich staande houden en het werk toch doorgaat?
“Belangrijk is dat je aandacht voor je medewerkers hebt. Nog meer dan normaal. We zien dat mensen bereid zijn om heel ver te gaan om de zaak toch draaiende te houden. Dat moet je koesteren en waarderen. Voor heel veel mensen is het collegiale contact met elkaar heel belangrijk. Dat moeten we zo lang mogelijk proberen te faciliteren. Op die manier kun je ook een oogje op elkaar houden en elkaar steunen.”

 

Wil je nog meegeven of zeggen tegen andere werkgevers?
“Ik zou ze willen verwijzen naar www.coronakrant.nl. Hier staan allerlei tips op voor werkgevers en werknemers. Bijvoorbeeld over het thuiswerken als je kinderen thuis zijn of over efficiënt digitaal vergaderen. En wees creatief in hoe je klanten en medewerkers maar ook je toeleveranciers kunt steunen. Zo hebben we deze week bij al onze medewerkers een heerlijke fruitmand laten bezorgen. Enerzijds een hart onder de riem en blijk van waardering, anderzijds ook om onze vaste fruitleverancier te helpen.
Tot slot een boodschap. Net zoals altijd komt alles op een gegeven moment weer goed. Ook deze crisis. Nu de schouders er onder om door deze moeilijke periode heen te komen en straks samen de scherven weer oprapen.

 

Over Wonen Limburg
Wonen Limburg is Limburgs grootste woningcorporatie, actief in de hele provincie en in het aangrenzend Zuidoost-Brabant. Het is een woningcorporatie die niet de stenen, maar juist de mensen centraal stelt. Ze beheren 26.000 woningen en 3.000 eenheden overig maatschappelijk vastgoed en er werken 250 medewerkers bij Wonen Limburg. Het hoofdkantoor staat in Roermond: het Wonen Limburg Huis. Daarnaast vindt u door heel Limburg buurtwinkels. Als u bij ons binnenloopt, dan zeggen wij 'Welkom Thuis'!



Wil je deze poster downloaden om 'm zelf te gebruiken?
Dat kan hier >> http://www.prullemupke.nl/samensterk/

Hoe gaat het met jullie?
“Het is wel vreemd. Normaal zijn dit de weken waarin we vele aanvragen voor bedrijfsevenementen op ons park per week hebben en nu geen. Het is ook de periode dat we veel bedrijven benaderen of ze nog wat in de planning hebben en ook dit is nu niet gepast. In plaats daarvan zijn we nu bezig de geboekte evenementen te verplaatsen en druk met zaken oppakken waar we anders geen tijd voor hadden. De meesten werken vanuit huis en hebben contact via video-calls of telefoon. En af en toe komen we op het park om feeling te houden, maar dat is minimaal. En natuurlijk ook een hele rare gewaarwording. Helemaal geen gasten is echt heel vreemd en vooral pijnlijk. Als we nu toch konden toveren…..”

 

Hoe hebben jullie afgelopen week beleefd?
“Heftig en leerzaam tegelijk. Je beseft ook pas hoe fijn het is om samen met collega’s op een werkplek te werken. Ik merk ook dat we heel oplossingsgericht denken en werken. “

 

Welke maatregelen hebben jullie moeten treffen
“We hebben het park moeten sluiten. Dat heeft heel veel impact. Net zoals het annuleren of verplaatsen van de events. Ik vind het heel heftig allemaal. Alle kantoormedewerkers werken natuurlijk vanuit huis.”

 

Hoe houd je contact met je achterban?
“We proberen elkaar echt te steunen, een hart onder de riem te steken. Via de mail, telefoon of met videoboodschappen. Bij alle medewerkers, maar ook naar de directie (Tamara is Manager Sales Business & Events, red). Want zij staan ook voor heftige en moeilijke keuzes en tijden.”

 

Zijn er tips die je andere werkgevers mee wilt geven?
“Geven en nemen in goede en slechte tijden en zoals we hier altijd zeggen: ‘Believe in your own Magic’ en ‘Saame maake veer ut versjil’. Succes allemaal en vooral voor iedereen een goede gezondheid gewenst!”

Foto vlnr: Tamara Thijssen, Iris Moeskops, Miriam Derickx, Vicky Simons, Jeanine Theeuwen